10 september 2010

Eyjafjallajökull i mindre format

Geologins dag firade tio år idag med intressanta föredrag. Det var något högre nivå på genomgången av veckade och tuggummiartade bergarter än min pappa lärde mig när jag var barn. Fast på SGU heter allt jordarter (tror jag).

Vi lärde oss hur Uppland stigit upp ur havet. Jag har alltid trott att åsarna har skapats av stenmassor framför isen, men nu vet jag att det är sprickor i isen där vatten och morän forsade fram när isen hade börjat smälta (tror jag). Var och en som framförde sin del hade en mycket spännande vetenskapliga berättelse att berika oss med.

Vår nya landshövding fick äran att tända på en minivulkan. Det blev rejält med eld och rök, klart stämningsskapande.

Därefter hade alliansen en kuturkampanj. Jag rekommenderade Lilian och Karl G Fredrikssons bok "Där själva kajorna talar latin - litterära strövtåg i Uppsala" från 1995. Tack vare rekommendationen skall jag läsa om boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar