05 januari 2011

Jag älskar fortfarande Rut

Igår hade Rut namnsdag. Vi moderater var hos Hemfrid, som är min Rut och uppvaktade.

RUT-avdraget är en av de bästa reformerna i landet under min tid i Sverige. Konjunkturinstitutet gör bedömningen att RUT-avdraget inte kostar staten någonting. I stället har antalet svartjobb minskat, gett många (framförallt kvinnor) jobb som ger dem pensionspoäng och rätt till sjuk- och föräldrapenning. Många, framförallt kvinnor, som annars hade jobbat i en svart sektor, har nu anställning. De är en del i en gemenskap som vi ofta hävdar en så viktig del av arbetsdagen.

Vid vårt besök hos Hemfrid fick vi också veta att det finns en klar karriärgång i företaget. "Hemfridarna" deltar kontinuerligt i kompetenshöjning. Chefer och administrativ personal rekryteras bland medarbetarna som finns ute i verksamheten.

Medan vi besökte Rut på stan var en annan Rut hemma hos mig. Som vanligt njöt jag av att komma hem till ett städat hus på eftermiddagen och och jag vet att Rut (som eg heter något helt annat men vill vara litet anonym) var mycket stolt över att ha gjort ett bra jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar