20 november 2010

Ung företagsamhet har mässa

Jag blir alltid lika imponerad av ungdomarna som driver företag i regi av Ung företagsamhet. Idag hade de mässa i Gränby centrum och som vanligt köpte jag en massa saker som jag inte behöver. Klart bästa produkten i år är en geleaktig silikonplatta som håller mobilen eller GPS:en på plats i bilen. Allra bäst var att jag fick hålla en åtta veckors valp som en av killarna fått just idag.

Ungdomarna säljer även imorgon i Gränby och sedan på marknaden på Fyristorg (nästa helg eller 5 dec tror jag) och på den stora mässan i mars. Missa inte tillfället.

UF:s verksamhet är viktig för landets tillväxt. Nästan var fjärde som är med i UF startar eget företag senare i livet. I genomsnitt anställer de fyra personer. UF-ungdoamrna har alltså skapat 180 000 jobb hittills!

Undersökningar visar att eleverna fått ökad förmåga att fatta beslut, ökad samarbetsförmåga, ökat självförtroende och ökad problemlösningsförmåga. Det är viktiga saker att lära ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar