13 november 2010

Jag har varit trafikkommunalråd i fyra år

Efter förrgårdagens trista hemfärd bestämde jag mig för att promenera hem idag. Det känns alltid bra, särskilt efteråt.

Jag hade varit på UNT:s utdelning av stadsmiljöpris. Priset gick till delar av resecentrum, ett mycket lyckat val. Pristagarnas berättelser hur de resonerat vid utformningen var intressant.

I den efterföljande debatten, som handlade om trafiken i staden, företräddes kommunen av ett oppositionsparti, nämligen det som står längst ifrån oss i trafikfrågorna. Trafikborgarrådet från Stockholm var inbjuden. När hon frågade varför majoriteten i Uppsala, som ansvarar för planeringen, inte var med fick hon till svar att Uppsala inte haft ett trafikkommunalråd.

Hoppsan! Efter mina fyra år som trafikkommunalråd undrar jag nu om det är jag som skall skämmas eller UNT? Journalisterna har i alla fall varit flitiga med att be mig kommentera trafikfrågor under åren. Nu går jag vidare och ansvarar för stadsplaneringen och bostäderna. Få se vilket avtryck jag gjort om fyra år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar