25 november 2010

Musik och dans oslagbart för att skapa förståelse för olika kulturer

Elever från Västra Stenhagenskolan uppförde en pjäs med litet dans, litet teater och mycket musik idag, "Nils Holgersson travelling around the Baltic Sea". Det gjorde de tillsammans med elever från sju andra baltiska länder. Ungdomarna hade egen kör och egen orkester och har övat tillsammans en vecka.

Jag kan bara konstatera att musik och dans är ett oslagbart sätt att skapa förståelse och tolerans för olikheter. Det gick inte att ta miste på vänskapen som hade växt fram under repetitionerna. Jag är glad att jag blev inbjuden.

Olikheter finns onekligen. Scenografin bestod av storbilder från de olika länderna. Från Tyskland visades ett gäng glada människor som skålade med stora ölsejdlar. Varför reagerade jag men inte tyskarna? Jag borde nog bli litet mer tysk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar