30 april 2010

I Uppsala firar vi Sista april

Sista april är Uppsalas egen helgdag. I ett par sekler har stadens studenter skapat och vårdat traditioner kring denna dag.

Övriga Sverige firar Valborg. Uppsala firar Sista april. Just i år har jag märkt att alltför många börjat tappa kunskapen om detta. Ordet Valborg förekommer i alla möjliga sammanhang. Låt oss gemensamt vårda språket och kalla dagen vid dess rätta namn - Sista april!

Sista april har utvidgats från en studentfest till en fest för alla och det finns planer på att göra helgen ännu större. Det finns både fördelar och nackdelar med detta. Det positiva är att människor vill komma till Uppsala och att det bjuds på fina traditioner och underhållning. Jag brukar säga att det som händer händer i Uppsala och jag uppskattar att andra än uppsalaborna har upptäckt samma sak.

Jag är inte positiv till att skolungdomarna är lediga denna dag. Under dagen kommer en del underåriga att bli berusade för första gången i stället för att finnas i skolan. Idag kommer många unga att lära sig att man kan lämna burkar, plastkassar, pappertallrikar mm i våra parker och någon annan kommer och städar efter dem. Det finns elever i grundskolan som börjar dagen med champagnefrukost (champagne dricks förstås inte men väl alkoholhaltiga drycker). Jag anser att Sista aprilfirandet inte behöver börja tidigt på morgonen för alla.

Men nu skall jag påbörja vår mycket traditionsbundna Sista april med samma vänner som hållit ihop denna dag i årtionden. Sillen väntar och champagnen står på kylning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar