20 april 2010

Häftigt med tåg på gatan

Jag har varit i Helsingfors med Alexander, 2 1/2 år. Han tyckte att det var häftigt med tåg på gatorna. Jag tror att de flesta skulle tycka om att ha ett spårvagnsnät även på Uppsalas gator och det är möjligt att vi kommer att få det någon gång. Investeringskostnaden är enorm, 250 mnkr per kilometer. Spårvagn hem till mig skulle kosta 1 1/4 miljarder kronor att anlägga. Jag tror inte att alla vill åka hem till mig så det måste nog anläggas fler kilometer räls á 250 mnkr. Det blir svindlande summor.

Kollektivtrafiken behöver byggas ut. Uppsala växer och utrymmet för bilar kommer att mättas. Fler måste då välja kollektivtrafik för att framkomligheten skall fungera. Kollektivtrafiken måste vara attraktiv så att människor väljer den. Det i sin tur kräver investeringar, men det finns en gräns för hur höga investeringkostnader uppsalaborna kan bära. I översiktsplanen för Uppsala kommer vi att fastlå ett antal vägar som vi kan välja för utbyggnaden av kollektivtrafiken. Utredningsarbetet pågår.

1 kommentar:

  1. Hej,

    Varför inte moderna dubbelledade trådbussar på egna filer?

    Kostar tydligen en bråkdel och ger bra kapacitet.

    Se http://www.chamber.se/filearchive/2/27926/tradbussar_webb.pdf

    SvaraRadera