21 april 2010

God folkhälsa bygger på kunskaper och eget ansvar

Ett stående bekymmer för politiker har alltid varit att folkhälsan inte förbättras tillräckligt fort. Detta gäller oberoende av majoritet och ser antagligen likadant ut över hela landet. I det läget är risken stor att politiker gör som politiker alltid gjort när något stort och viktigt skall åstadkommas. Man föreslår ett utökat samarbete med fler deltagande politiker och fler möten. Jag hoppas att Uppsala inte väljer den vägen för folkhälsofrågorna.

Jag tror inte att fler möten med fler politiker ger människor bättre hälsa. Jag tror inte att politiken kan fixa allt. Jag har samma svar som lösning på det här problemet som på nästan alla problem. En bra utbildning är den enskilt viktigaste insatsen som politiker kan bidra med för att människor skall få ett bra liv. Med en bra utbildning som grund är det lättare att ta till sig kunskap om allt möjligt, även kunskap om bra mat, behovet av motion, faran av droger och allt annat som kan bidra till ett hälsosammare liv. Utifrån den kunskapen kan var och en göra bättre val och ta eget ansvar.

Min lösning är alltså mer fokus på att alla elever lämnar skolan med minst godkända betyg. Folkhälsan kommer att förbättras då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar