26 oktober 2011

Kärnbränslehantering i Forsmark

Äntligen har även jag åkt femtio meter ned under havsytan och druckit vatten som kan vara 1800 miljoner år gammalt. Det sista är inte riktigt sant men det droppande vattnet är väldigt gammalt och berget är 1800 miljoner år. Det sades atT vattnet föryngrar men jag misstänker att inte heller det var helt sant. Jag har varit i Forsmark på ett intressant studiebesök hos SKB.

Vi guidades genom slutförvaret av kortlivat radioaktivt avfall och fick se planerna för kärnbränsleförvaret. Säkerhet och kunskap genomsyrade all planering.

Jag känner mig mycket trygg kring hanteringeIn av kärnkraftverken i Sverige och hoppas att alla instanser fattar de slutgiltiga besluten att Forsmark och Oskarshamn blir de orterna som tar hand om kärnbränsleavfallet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar