31 oktober 2011

Jag - en paragrafryttare

Det var svårt idag för sverigedemokraterna  att acceptera att skollagen gäller. Jag fick höra att jag flydde undan, saknade visioner, inte tog ansvar och att min nämnd visst kunde gå in i skolans inre arbete och lägga sig i vilken historia som lärs ut i Uppsalas grundskolor. Resten av kommunfullmäktiges partier som yttrade sig ställde sig bakom att barn- och ungdomsnämnden inte kan detaljstyra innehållet i det som lärs ut i klassrummen. Vi politiker måste lita på att skolorna följer läroplanerna. I Uppsala har vi ingen anledning att tro annat.

Vilken historielärare skulle vilja missa att undervisa om den fantastiska historian som vi omkring oss här i Uppsala med Gamla uppsala, Birka, Uppsala slott, domkyrkan, vallonbruken med mera? SD litar uppenbarligen mera på politiker som utformare av innehållet i ämnet historia än på historielärarna.

SD ifrågasatte nämndens existens (vilket de i och för sig inte varit ensamma om) och utsåg mig till paragrafryttare, enbart därför att vi försöker följa skollagen på bästa sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar