22 mars 2011

Lätt att producera biogas

Det verkar inte svårt att producera biogas men ändå kostar den hur mycket som helst. Vad är haken?

Egentligen fungerar produktionen av biogas litet som en kombination av kompostering och hembränning. Stoppar man avfall i en glasburk och fäster en ballong över öppningen kan man se hur ballongen fylls med gas. Man kan experimentera kring olika sorters avfall och se skillnader i hur lång tid det tar och hur mycket gas man får. Med några rör i behållaren (rötkammaren) kan man leda gasen till en lagringsenhet och rötresterna till andra ställe. Biogasanläggning.är klar.

Jag förstår att man vill tillföra (eller avföra) energi för att hålla temperaturen i rötkammaren runt 35 grader och jag förstår att det behövs litet fler finesser än ballonger och glasburkar. Jag förstår också att man vill separera olika delar av avfallet för återanvändning och att anläggningar måste vara helautomatiserade, men det måste vara enklare och billigare att åstadkomma allt detta än att pumpa upp olja och raffinera den.

Jag kanske skall starta en biogasanläggning när jag får tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar