19 februari 2011

Kajor är trevliga fåglar

Prof em Staffan Ullstrand har skrivit en underbar artikel om Uppsalas kajor i lokaltidningen idag. Jag fascineras av dessa fåglars liv och känner mig litet extra hemma när kajflockarna förflyttar sig mellan domkyrkan och Ultunas fält.

I arbetsrummet har jag tre tygkajor tillverkade av elever på särgymnasiet (eller fyraårslinjen som de själva föredrar att kallas) på Fyrisskolan. Kajorna är utmärkta presenter och kan köpas i skolans butik.

För något år sedan tog jag hand om en kajunge som inte orkat hänga med flocken. Jag vet att mammorna kommer tillbaka och hämtar ungarna men denna höll på att bli ihjältrampad på gågatan. Fågeln fick mat och traskade runt på grannens tomt. Min fågelhund var allt för intresserad för att ha den hos oss. Några dagar senare flög den till nästa granne, som returnerade den, och ytterligare några dagar senare lyfte den på riktigt.

Flera kajor söker sig till våra fågelmatsbehållare varje dag och de är mycket välkomna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar