11 maj 2010

Ung företagsamhet lever upp till namnet

Jag har varit på Ung företagsamhets mässa idag i Älvsjö, SM i ung företagsamhet. Vilket kreativt klimat man träder in i. Flera UF-företag från Uppsala deltog och jag hoppas att de alla vinner något pris.

Ett av de allra bästa företagen är just från Uppsala. Elever från Ekebyskolan bakar hårt bröd med olika smaker. Supergott! Servera med några ostar och succén är given. Företaget fortsätter även efter Ung företagsamhetsåret. Fråga efter deras bröd i butikerna om ni vill bjuda på något extra som ocskå är närproducerat. Jag köpte sista blåbärsglöggflaskan av ett annat uppsalaföretag. Litet tidigt men vi hade den i julas och jag längtar redan.

Några elever tillverkade högkvalitativa egendesignade kläd- och vägghängare av ek, andra tillverkade varor med intarsia, mm. Många sålde tjänster, ofta knutna till IT. Jag blev imponerad av ett gäng som hade i mitt tycke mässans snyggaste logotyp och som hade gjort väldigt avancerade hemsidor åt olika företag. Jag skulle kunna räkna upp smarta företag länge. Varu- och tjänsteutbudet var stort och varierande.

Allra smartaste produkten hade några elever från Tyresö gjort. De har kommit på idén, designat den och tillverkat den själva. Bara protoypen hade tagit flera månader att utforma. Deras produkt är en "adapter" till soda streamapparater så att man kan använda vanliga petflaskor i dem. Så otroligt smart! Jag köpte två fast jag bara har en soda stream. Precis nu hämtar de priset för bästa innovationen. Det är de värda.

Mer entreprenörskap i skolan blir en av alliansens större satsningar inför höstterminen. Dagens elever har redan startat morgondagens företag. De kan bli fler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar