03 juli 2011

Strängteorin skall kunna förklara allting

Uppsala besöktes under veckan av många av världens främsta fysiker som deltog i konferensen Strings 2011. Det är de som skall hitta lösningen på alla våra frågor (theory of everything).

Strängteorin är fascinernande om än svår att hänga med i. Varje gång jag läser, hör eller ser något måste jag börja med att repetera det jag trodde mig kunna förut. Varje gång kommer jag på att jag inte skulle bli antagen till någon institution för teoretisk fysik men mitt intresse är stort ändå.

Föreläsningarna som gavs i lördags var värda att avbryta semestern och åka till Uppsala för. Det var nästan så att jag måste nypa mig själv. Hade jag verkligen givits möjlighet att lyssna på dessa genier? Ja, så var det. Det var en "once in a lifetime" grej. Det kändes minst lika stort som att rida på kamelrygg mellan Egyptens pyramider.

Tänkbara lösningar på tiden strax före och efter the Big Bang gavs och hur universer utvecklats sedan dess. Big Bang skedde på 0 (avrundade uppåt) sekunder! Relativitetsteorins och kvantmekanikens motsägelsefulla resultat fick en förklaring och allt blev mer komplicerat än de flesta (utom dessa genier) kunnat ana. Allt är egentligen strängar av olika storlekar som vibrerar på olika sätt och de hänger ihop som en gummiduk med tio dimensioner.

På hemvägen, bara några meter utanför universitetshuset, träffade jag på ett gäng barn och vuxna. De var på Pelle Svanslöspromenad. Jag var tillbaka i verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar