05 juli 2011

Almedalen dag två

Det finns nog inget ämne som inte avhandlas här i Visby. Idag har jag koncentrerat mig på tillväxt och förutsättningen för hållbar tillväxt, nämligen goda offentliga finanser. Har varit på allt från ett mindre seminarium där Uppsala Bio beskrev sitt arbete till veckans förmodligen mest välbesökta seminarium - seminariet med Anders Borg.

Det är ingen tvekan att regeringens ekonomiska politik gjort att vi i Sverige inte känner av samma problem som andra länder. I en tid med allt fler i arbetsför ålder minskar arbetslösheten. Innovativa företag får möjlighet att utveckla sina tjänster och produkter med hjälp av inkubatorer och andra stödformer. Människor uppmuntras att arbeta mer när den disponibla inkomsten ökar. Framtiden är ljus men vi är starkt beroende av att andra länder också sköter sina ekonomier. Sverige är inte ekonomiskt oberoende.

Jag ägnade mig också åt att lyssna litet på oppositionen. Tröttsam retorik från V:s ledare och en SD-talare på torget som angrepp något parti som inte finns. Hon räknade upp "politiska" seenden på människors villkor och berättade hur SD tog avstånd. Det gällde saker som barnomsorg, skolan och jämställdhet. Under alla mina många år i politiken har jag dock aldrig hört något parti ha de uppfattningar som SD angrep. Hur många har hört ett parti ha en uppfattning om hur kvinnor skall lägga benen när de sitter? Ja, så tokigt var anförandet så länge jag orkade lyssna.

Frukost imorgon blir en repetition av dagens

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar