28 juli 2011

Postens nya affärsidé - att inte bära ut posten

Vi har fått ett obegripligt brev från Posten Hallstavik/Väddö. En slutsats kan jag i alla fall dra, posten avser att sluta dela ut posten till oss. Det är den märkligaste affärsidén jag hört.

Efter samtal med posten förstår jag att posten avser att sätta upp ett antal samlingslådor någon eller några kilometer från fritidshusen på Väddö i vilka all post och reklam läggs. För oss skulle det innebära att post och reklam för cirka 180 hushåll läggs i två lådor, en för post och en för reklam!

Vore jag reklamkund skulle jag genast sluta köpa tjänsten av posten. Jag gissar att reklamutdelning är en större inkomstkälla än brevutdelning och behöver hanteras med respekt för kunderna.

Samlingslådan för reklam blir en effektiv skräpkorg för alla reklamutskick. 180 stycken reklamutskick av typen som vi får en gång i veckan med flera affärers broschyrer är ganska volymkrävande varför postens samlingslåda måste bli ganska stor. Den måste nog också ha plats för några veckors ansamlade post.

Jag kan inte komma på en sämre affärsidé för posten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar