28 juni 2011

Cykelstyren har blivit bredare

För flera år sedan bloggade jag om könsdiskrimerande cykelställ som inte rymmer damcyklar med cykelkorg. Radio Uppland aktualiserade min litet skämtsamma syn på cykelställen (som dock innehåller ett korn av allvar) i ett reportage om att fler än jag tycker att avståndet mellan klykorna är för liten.

Efter inslaget har jag fått fakta från cykelbranschen. Styrena har blivit bredare! Styrena har rätats ut för de nya växlarna som vrids skall fungera. De är också anatomiskt bättre för oss som sitter upprätt på sk citycyklar. Styrena är idag 64 cm breda och standardbredd för korgar är 38 cm. Inte undra på att de inte får plats i ställen om utrymmet är 40 cm. 70% av försäljningen är damcyklar men herrcyklar har faktiskt samma bredd. Här hade jag fel.

PS. Kan ett avbrott pågå? Jag hör på radion om elavbrott som pågår. För mig är det en omöjlig ordkombination, men jag kan ha fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar