19 december 2010

Maskinerna bestämmer

Flaskåterlämningen blinkade ilsket mot mig - "kasta inte in flaskan". Fast flaskan nu låg helt stilla och lugnt tvingades jag ta ut den och lägga in den i maskinen igen. Det var som att maskinen bestämt att jag minsann skulle lära mig att göra rätt. Det var bara att lyda om jag ville panta mer.

Min GPS är lika sträng. Jag tycker att rösten höjs och blir strängare varje gång jag inte lyder dess kommmandon. När jag varit alldeles för egensinnig säger rösten att jag skall stanna och vända om eller göra en u-sväng. Med alla medel skall jag tillbaka till punkten där jag nonchalerade första kommandot. Än så länge kan man i alla fall stänga av GPS:en.

Snart kommer bilar som tar över styrningen om föraren somnar eller annars kör oförsiktigt. Det blir otroligt bra men återigen en maskin som skall bestämma över oss. Robotar tar över när människorna inte håller måttet. Jag ser fram emot städmaskinen som rycker ut när jag slarvat.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. "Maskinerna bestämmer" GPS:en fungerar i bilen.
    Men man måste kanske ladda om den för vissa vägval. Känner igen det sedan länge.
    Men vad hände med vår fina M-edlemstidning och deras uppfattning om antalet riksdagsledamöter i Uppsala Län? Den blå grunden var enbart blå i mitt exemplar. Men de hade kanske brådis vid tryckningen- "det gick som tåget".
    En bra start på det nya politiska året önskar Leif.

    SvaraRadera