29 november 2009

Skyltsöndag har blivit julmarknadshelg

Idag har jag tagit in dynorna från solstolarna och tagit fram litet adventsbelysning. Igår pratade jag med människor i St Persgallerian om Uppsalas översiktsplan och därefter besökte jag musikskolans gala som arrangerades tillsammans med länets motsvarigheter. Passade på att ta del av julmarknaden också.

Det slog mig att vi drar ut på saker tidsmässigt nuförtiden. Skyltsöndag har blivit julmarknadshelg med massor av olika inslag, bandy SM har blivit långhelg med aktiviteter runt om i staden. Jättetrevligt tycker jag. Fler och fler betraktar dagen före helgdagsaftnar som en halv röd dag. Kvalborg den 29 april är det bästa exemplet.

Schlagerfestivalen har vuxit från en TV-sändning till ett par månaders evenemang runtom i Sverige. Varje stad betalar för att få besök av SVT och det arrangeras festligheter i städerna. Programmet Idol ger sig också ut och reser i landet (och tar säkert bra betalt för besöken) och skapar festligheter i städerna som de besöker.

Det finns fler exempel. Jag är glad att Uppsala är med i utvecklingen och jag hoppas att vi också kan ha olika slags arenor för sådant som uppsalaborna roas av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar