25 november 2009

Hearingen om Ärna blev lång

Kl 22.30 lämnade en mindre skara Länsstyrelsens hearing om civil flygplats på Ärna. Vi var fler kl 18 men ändå förvånansvärt få. Många verkade känna varandra. Alla verkade ha läst Länsstyrelsens handling. Respekten för olika åsikter var god och alla fick tala till punkt. Helt klart var det flygplatsens motståndare som avsatt kvällen för att försöka påverka miljöprövningsdelegationen.

Min sammanfattande uppfattning av inläggen var att de flesta helst ville att försvaret skulle lämna Uppsala helt (500 jobb försvinner. Jag har ett minne att det kallats smutsiga jobb i en fullmäktigedebatt)och att vi helst bara skall resa till destinationer som man når utan bil och flyg. Tills man kommer till denna idealtillvaro av splendid isolation kan man tolerera flyg från Arlanda om man tar tåget dit.

Själv satt jag och tänkte på MP:s språkrör som flyger två gånger per vecka enligt en intervju nyligen.

Rädslan för utländskt ägande av flygplatsbolaget var påtaglig. Panelen påminde om att även det svenskaste vi har, IKEA, har sitt säte utanför Sverige.

Det fanns en oro att flygplatsen främst skulle användas för semesterresor (vilket inte är det troliga fallet) och att det inte är till någon nytta att resa till en semesterort. Jag kommenterar inte det nu men jag vet att det skulle göra skillnad om man sade att det inte är till någon nytta att flyga till Sverige på semester.

Utländska turister gör av med över 100 miljarder kronor per år i Sverige och skapar över 50 000 jobb. Det är en mycket snabbt växande näring. Självklart skulle en flyglats skapa många nya jobb i Uppsala, framförallt för unga.

Miljökraven skall vara högt ställda och det är bra att alla frågor får svar. Jag känner lit till processen.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Föreligger möjligheten,att vi frångår våra vanor, att satsa pengar i företag,som garranterat kommer ,att äska pengar från kommunalskatten för,att överleva.
    Alltså kommunen har som jag ser det ingen anledning till ,att gå in och delta i denna verksamhet. Förresten hur mycket kostar Konserthuset per år? Jag avser kommunens utgifter. Intäkterna och själva Konserthuset är ett plusvärde - men man skall föja sin ideologi och avge en odrentlig information vad en investering kommer ,att innebära.
    Barn- och ungdomsnämnden fungerar tydligen alldeles utmärk. Mycket få negativa inslag i UNT.

    SvaraRadera