05 november 2009

Så får vi världens bästa skola

Har varit på konferens idag om hur vi skapar världens bästa skola. Kända utredningar berördes och den största av dem, McKinseyrapporten, föredrogs av ansvarig från McKinsey. Gäster från andra länder berättade om förbättringsarbete som givit resultat. Budskapet är glasklart.

1) Skolan behöver en rimlig ekonomisk ersättning. Mer pengar ger inte bättre resultat. Man tom påvisa motsatsen.

2) Allt handlar om två saker - bra skolledning och bra lärare, inte hur om hur många elever som finns i klassen (utom i de lägsta åldrarna).

Rektorn skall ägna sig åt pedagogisk ledning och måste ha minst samma pedagogiska utbildning som dem han/hon skall leda plus ledarskapsutbildning.

Det skall vara svårt att komma in på lärarutbildningen så att endast de bästa blir antagna. Kompetensutvecklingen av lärare får aldrig upphöra.

Lärarutbildningen måste givetvis skärpas. Igår fick jag i ett annat sammanhang exempel på kurser som ges på lärarutbildningar i landet. Vad sägs om Gitarrens personlighet I, II och III, Bollens didaktik, Harry Potter och hans världar, Mossor i Sollentuna och Orkidéskötsel?

1 kommentar:

  1. intressant läsning om lärartäthet:
    http://www.vansterekonomerna.se/artiklar/larartathet-och-prestationer

    Sverker

    SvaraRadera