02 januari 2015

Mitt beslut att romska migrantbarn skall få undervisning

Jag blir glad när jag läser SvD idag om volontären Lasse Öberg som i Uppsala undervisar tiggarnas barn i engelska. Deras barn skall väl inte behöva gå i föräldrarnas spår?

www.svd.se/nyheter/inrikes/fa-barn-till-eu-migranter- i -skolgang_4224581.svd

Beslutet som jag initierade i min nämnd var att kombinera två verksamheter. Alla barn bör ges en chans att kunna förverkliga sina drömmar för livet. Även dessa barn behöver kunskaper och någon form av undervisning.

Uppsala kommun letar efter jobb åt människor som har svårt att komma ut på arbetsmarknaden. En del av dessa har förmodligen undervisningstalanger men som av olika anledningar inte kan få jobb. Orsakerna kan vara många. Jag tänker mig att det finns personer som inte slutfört sin lärarutbildning, som inte orkar med en hel arbetsdag eller har för dåliga kunskaper i svenska. Några kanske till och med taar ett språk som de romska barnen från kontinenten kan. Det finns säkert också fler volontärer än Lasse.

Varför sade vi nej till skola? Dels på grund av det rättsliga läget som jag och kommunens jurister anser vara mycket tydligare än Skolverket tror. Man måste läsa fler lagar än dem som avser skolan.

Ett större problem är att skolan har en bestämd struktur som inte möjliggör att man kommer tre månader för att sedan vara borta under obestämd tid. Kommunen lägger ned en hel del resurser på att kartlägga nyinvandrade elevers skolnivå för att kunna sätta in rätt stöd. Bara den delen tar större delen av en vistelseperiod.

Forskning visar att det är bra att elever så snabbt som möjligt placeras i en vanlig klass. Det fungerar inte om eleven inte har full närvaro. Eleven kommer ständigt att ligga efter övriga elever. Klyftan ökar för varje period eleven lämnar Sverige, vilket är var tredje månad.

Dessa barn har inte sammanhängande skolgång från sina hemländer vilket också innebär att de inte har samma kunskapsnivå som sina jämnåriga i Sverige. Jag tror inte att ett barn skall gå i en klass med mycket yngre barn.

Svensk skola bedrivs på svenska. Jag är inte övertygad att svenska är det första språket som ligger på önskelistan för de huvudsakligen rumänska barnen.

Grundskola är inte den bästa lösningen för EU-migrantbarnen. En anpassad undervisning för att i första hand lära ut baskunskaperna i de viktigaste ämnena är bättre tror jag.

Tack Lasse!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar