11 januari 2015

Jag tror inte på betyg i fyran

Vilka förändringar som den svenska skolan behöver genomgå är faktiskt ganska välkända. Till dessa nödvändiga förbättringar hör det individuella stödet. Idag ges största delen av stödet till elever med extra behov i högstadiet, till och med sent i högstadiet.

Stöd till elever som inte hänger med måste sättas in tidigt. Det är väl känt men görs inte alltid. Vid studier har man också sett att hjälpen som sätts in inte får den effekten som man tänkt sig.
Kunskaperna om hur hjälp skall utformas är nämligen inte tillräckligt bra.

Detta är ett bra exempel på att man inte förbättrar med mera pengar utan måste se över hur pengarna man har används. Mer av detsamma (som inte fungerat) kommer inte att ge bättre resultat.

Behövs betyg i fyran för att utvisa var stöd behöver sättas in? Nej, det tror jag inte. Vi har nationella prov i trean och i femman. Resultaten tillsammans med lärarnas kunskaper om eleverna räcker väl för att fastställa att behovet av stöd finns. Den stora utmaningen är att veta hur stödet skall utformas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar