07 juni 2014

SVD kartlägger framgångsfaktorer i skolan

I min politiska vardag hör det till ovanligheterna att medier delger positiv utveckling. Jag vågar gå så långt att säga att man medvetet avstår från det positiva och riktar in sig på kritik. Därför är det med extra stor glädje jag läser Svenska dagbladets serie  #Skolresan - på jakt efter de goda exemplen.
En av skolorna som besöks är Internationella engelska skolan i Uppsala. Framgångsreceptet är att ha 
- tydliga ramar, regler och disciplin.
- höga förväntningar på eleverna
- möjlighet att utveckla sig under extralektioner, tutorials.
- regelbunden måluppföljning
Skolan har konkretiserat det väsentliga från forskning och från både svenska och internationella studier i några tydliga arbetsmetoder.
Jag har besökt skolan och noterade att kontakten mellan elever och lärare var mycket påtaglig. Lärarna hade tid att se eleverna. På avslutningen delade eleverna ut pris till de bästa lärarna. Kanske något för andra skolor?
Jag rekommenderar läsning av serien till alla som är intresserade av skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar