30 juni 2014

Äntligen modern IT i Uppsala kommun

I stort sett sedan alliansens tillträde i Uppsala kommun 2006 har vi utrett frågan om hur vi skall effektivisera kommunens IT-hantering.

Kompetensen är hög i Uppsala, både inom kommunens egen IT-avdelning och inom IT-företagen som har sin hemvist i kommunen. Varför har kommunen då inte IT-system som fungerar bättre?

Jag tror att det i hög grad beror på två saker.

1) Kommunen har för många steg och slutanvändaren vet inte vem som bär ansvaret när det skiter sig. Det är i stort sett alltid någon annans ansvar och vi vet att någonannanismen är ett effektivt sätt att sätta stopp för utveckling. Den egna IT-avdelningen är bara en av aktörerna men en viktig sådan. En annan viktig aktör är kommunstyrelsen, som för slutanvändaren känns väldigt långt borta. Kommunledningskontoret drabbas också av någonannaismen.

2) Kommunens egen IT-verksamhet spänner över ett oerhört stort kunskapsområde och jag tror att det är svårt att ha spetskunskap inom varje område på den nivån som egentligen skulle behövas.

Genom åren har jag sett alltför många misslyckade IT-satsningar i kommunen. Ingen har beräknat (inte vågat?)  hur mycket de kostat. Dessa misslyckade dyra satsningar började redan på 90-talet. Den senaste jag känner till måste vi skrota så snart som möjligt. Ersättningen är på gång.

Kommunfullmäktige har nu beslutat att vi skall upphandla all IT vilket är det enda rätta. Vi slipper ägna tid åt att fundera vem som bär ansvaret. Kommunen behöver inte bära kostnader som inte hör hemma i kommunen. Kommunledningskontoret kan nu fokusera på att bli en kvalificerad beställare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar