16 januari 2012

Datorer är elevernas naturliga arbetsredskap

All betydande forskning om skolan visar på ungefär samma framgångsfaktorer för att eleverna skall lämna skolan med bästa möjliga betyg. Ett par är att ha höga förväntningar på eleverna och att göra rektorerna till pedagogiska ledare. Men de kanske två viktigaste framgångsfaktorerna är att (1) ha lärare som har förmågan att entusiasmera eleverna och förmågan att lära ut samt att (2) eleverna vet hur de ligger till i förhållande till i förhållande till förväntningarna (därav kravet på höga förväntningar), dvs betyg.

Det är alltså lärarnas utbildningsmetod som avgör och då förstår vi att lärarna måste ha de bästa verktygen och den bästa utbildningen. Undervisningen genomgår nu den största förändringen sedan svarta tavlan konstruerades och tryckta böcker blev tillgängliga för alla. Datorer är elevernas naturliga arbetsredskap och med dem kan man lära sig vad som helst OM lärarna ges möjlighet att hänga med på denna förändring. Min generationen kommer generellt aldrig bli lika kunnig som eleverna men det räcker att förstå det och att låta elevernas kunskaper och kreativitet blomma ut.


Eleverna här är 8 år (men även 5-åringar kunde).
De målar och gör en tecknad film med hjälp av datorn
Undervisning måste genomgå detta systemskifte om Sveriges unga skall kunna göra sig gällande på framtidens arbetsmarknad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar