30 maj 2011

Lång skoldebatt om misslyckad (S)-skola

3 1/2 timmars skoldebatt i kommunfullmäktige är genomförd. Socialdemokraterna hade begärt en debatt baserad på en rapport från Skolverket från 2009 -Vad påverkar resultaten i svenska grundskolan?  Både svensk och internationell forskning om grundskolan har analyserats.


Oppositionen måste ha missat att läsa rapporten. Den ger nämligen en bild om vad som hände med "Perssonskolan" från mitten av 1990-talet och 20 år fram, fram till att svenska folket sade att nu fick det vara nog med försämringar av våra ungdomars kunskaper och valde en ny regering.


Under fyra rubriker beskriver den sossarnas misslyckande. En skola för alla blev en skola för dem som hade välutbildade föräldrar. Individualisering blev eget arbete. Ansvaret för kunskapsinhämtningen förskjöts från läraren till eleven och från skolan till hemmet. 


Alliansen har återigen satt fokus på kunskapsinhämtning och på organiseringen av undervisning i klassrummet. Rektorn måste ha det pedagogiska ansvaret i skolan och en omfattande kompetensutvecking påbörjades för några år sedan. Listan av nödvändiga förändringar är lång men skolan skall kommer att återta sin position jämfört med andra länder. Och Uppsalas skolor skall bli landets bästa.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar