11 oktober 2010

Släpp datorerna loss

Efter en helg med mitt barnbarn som fyllde tre år nyligen, noterar jag att han hanterar en Iphone utan större problem. Han väljer appar och bläddrar glatt bland bilder. Senare plockar han fram sin dator och startar Windows och plockar fram sitt program för att lära sig läsa och stava.

Bortsett från att jag tycker att mitt barnbarn är bäst i världen slår det mig hur viktig Moderaternas i Uppsala ställningstagande att IT i skolorna måste utvecklas utifrån elevernas sätt att hantera tekniken. Vi kommer aldrig att nå de nivåer som känns naturliga för de unga om äldre generationer skall besluta om en massa begränsningar i användandet.

Tyvärr hör jag alltför ofta att alla skall göra lika och att unga inte får ha ansvar för skolans datorer. Detta vill jag förändra. De enda begränsningarna som skall finnas är de etiska (inga kränkningar och inga olämpliga sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar