22 december 2009

Njöt av att titta på köerna

Jag julhandlade färdigt igår, utan köer till kassorna. Idag tog jag en liten tur till några butiker och njöt av att titta på köerna som jag slapp stå i.

Det har hänt mycket bra med busstrafiken under mandatperioden. Kvällsbussarna går var 20:e minut och tre linjer har bildat basen för ett stomlinjenät med täta avgångar.

Biljettpriserna har minskat rejält för ungdomar under mandatperioden. SMS-biljetterna och ungdomskortet, som gör det möjligt för unga att resa för 10 kr, har införts. Gränsen för barnbiljett höjdes från 13 år (tror jag) till 16 år. Extrataxan (25kr)för nattbussarna har tagits bort.

Nu går vi ett steg längre. Ungdomar mellan 17 och 19 får åka 7 kr - 12 kr billigare beroende på biljettform.

Vissa taxor måste också höjas för att finansiera sänkningar som vi bedömer viktiga att göra. Jag tror att uppsalaborna tycker att bussarna och Upptåget är prisvärda. Nästan 200 mkr går till kollektivtrafiken i Uppsala nästa år. Det motsvarar ungefär 60 öre på skatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar