28 december 2009

En härlig jul är nu undanplockad

Julgrejorna är undanplockade. Granen åkte ut redan på annandagen efter barnens familjer åkt hem. Det är härligt med jul men lika skönt att befrias från allt rött och allt glittrigt. Själva julen hör till de bästa. Alexander 2 år fick så många klappar att han inte orkade öppna alla.

Några lugna dagar följer nu och jag skall försöka hinna svara människor som skrivit till mig om olika saker. Sedan är det 2010 som kommer att bli ett krävande år. Vi har höga förväntningar på verksamheterna som finansieras av kommunen i en ekonomiskt kärv tid. Jag har blivit otroligt imponerad över det arbete som lagts ned under 2009 för att planera inför 2010 med de förutsättningarna som ges. Många medarbetare har åstadkommit lösningar som de nog först inte trodde var möjliga. Nytänkande och förmåga att släppa invanda mönster har visat sig vara viktiga ingredienser och något som många har inom sig utan att de visste om det. Jag tror att Uppsalaborna kommer att märka mindre av lågkonjunkturen än de flesta kommunerna och det beror på bra planering och hårt arbete från både politiker och medarbetare.

1 kommentar:

  1. Nu tänder hoppets stjärna för en bra valvind.
    Ser man vad som uträttats så är det mycket och klart på plussidan. Vad som bör justeras är det faktum, att fel är oundvikliga. Politiker har en ful vana,att skylla på opossitionen,eller " inte informerats" o.s.v.
    Bättre att ta tjuren vid hornen och göra rent hus. Ett rent hus har inga dunkla hörn med damm. Det låter bra - men själv kastar jag inte första stenen den hamnar på mina tår!
    God fortsättning och ett Gott nytt valår.

    SvaraRadera