17 september 2009

Kommunen stödjer Musikklasserna i sin övergång till friskola

Uppsalaborna kan välja en jättebra skola som också erbjuder en mycket god utbildning i körsång. Det är inte viktigt om skolan drivs av kommunen eller av en stiftelse. Det enda viktiga är att det är en skola som håller hög kvalitet och att den finns. Därför är det med enorm förvåning jag tar del av att en kommunal nämnd, som Musikklasserna inte sorterar under, anser sig ha rätten till namnet! Jag kan inte förstå vad nämnden skall göra med namnet om den skulle få registrera det. Vi skall i stället skapa så bra förutsättningar som möjligt för de nya Musikklasserna. Vi vill att skolan även fortsättningsvis håller hög kvalitet och det är vårt ansvar att bidra till det.

2 kommentarer:

  1. Cecilia Forss och jag är HELT överens om allt det hon skriver om de fantastiska musikklasser som Uppsala har. Jag har absolut inget mot verksamheten - tvärt om! Det vet alla som följde hur jag kämpade under förra våren för att man skulle få bra akustik i körsalarna.

    Uppsala kommun har drivit Uppsala Musikklasser sedan 1982, och det finns mycket goodwill i namnet. Värden som är skapade av skattemedel i den kommunala produktionen kan vi inte bara ge bort gratis. Därför har min nämnd (i samråd med ordförande i den nämnd som musikklasserna sedan årsskiftet sorterar under) ansökt om att skydda namnet.
    Fredrik Sjöberg
    Ordförande (Fp)
    Produktionsnämnden för vård och bildning

    SvaraRadera
  2. Det var en förståndig åtgärd. Bygger man upp något,skall man ha förmånen att skörda. I detta fall blir det säkert bra.
    Tibble-tabben ligger oss i fatet på två nivåer.
    Först såldes skolan för billigt. Sedan säger våra moderata täbykamrater " att de skiter vi i" Inte vidare snyggt.

    SvaraRadera