18 juni 2009

Musikbranschen behöver hänga med

Jag hör att den olagliga nedladdningen från internet ökar igen. För mig är det här en upprepning av vad som hände när bandspelare blev något som ungdomar skaffade sig. Tandberg skulle man ha minns jag. På samma sätt som vi spelade in låtar på våra bandspelare laddar man ned musik från internet idag. Branschen måste tänka om precis som den tvingats göra några gånger tidigare när ny teknik blivit var mans egendom. Upphovsrätten är förstås jätteviktig och kan egentligen bara skyddas om branschen hänger med i utvecklingen och inte stretar mot.

I min ungdom åkte artister på olönsamma turneer för att sälja fler skivor. Intäkterna kom från skivorna. Idag verkar turneerna vara mycket lönsamma medan CD-försäljningen blivit mindre lönsam. All näringsverksamhet måste anpassa sig om den skall överleva, även musikbranschen. Jag gissar att det säljs mer musik idag än före internetgenombrottet och att förutsättningarna därför borde vara goda att både acceptera ny teknik och skydda upphosrätten.

1 kommentar:

  1. Skivindustrin borde kunna se möjligheten, att mot ersättning tillåta nedladdning.
    Det skulle ge industrin och skrivare samt artister ersättning.
    Men i stället förför de vårt parti att med lock och partiledningens pock genomföra FRA.
    Märkligt!
    Trevlig midsommarhelg !!

    SvaraRadera