28 februari 2015

Skorsten som konst

Konst i offentlig miljö engagerar och det är inte lätt att sticka ut med nydanande konst, särskilt inte om den finns i närheten av bostäder.

Kulturnämnden i Uppsala har behandlat frågan om ett konstverk som enkelt kan beskrivas som en skorsten. Jag förstår att många inte tycker att en skorsten kan klassas som konst. För många i min ålder symboliserar den snarare industrialismen. Skorstenar finns avbildade på mängder av tavlor från tidiga mitten av 1900-talet. Jag har själv ett par stycken sådana tavlor på vinden. Jag är född på pappersbruk och tittade på fabriksskorstenar varje dag.

Kanske är det därför jag tycker att tanken att omvandla den till ett konstverk är spännande. Med all respekt för att andra har helt andra synpunkter tycker jag ändå att konstverket bör få sin placering i Uppsala. Den förstör varken utsikten eller rörelsemöjligheter. Jag blir dock ledsen att människor inte behandlar konstnären med respekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar