16 februari 2013

Mötesetikett nödvändig för demokratin

Efter en länge tids uppehåll har jag bestämt mig för att blogga igen. Tiden har gått och jag har gått på många möten av varierande kvalitet. De allra flesta har varit välförberedda med genomtänkta ämnen och relevanta syftena.

Efter varje möte brukar jag ställa två frågor .
1) Har mötet berikat mig?
2) Har mötet betydelse för dem jag representerar, uppsalaborna och länsborna?

Trots att båda frågorna oftast kan besvaras med ja finns en hel del undantag.

Ett inte allt för ovanligt undantag är när möten planeras för planerandets skull. Förmodligen vill någon ansvarig person skriva i något dokument att man uträttat något och då räknas aktiviteten, inte resultatet.

Ett annat problem är när möten domineras helt av en person med en egen agenda. Alla andra tystnar för att inte ge den dominanta personen anledning att ta ännu mer tid i anspråk. Problemet är ännu större när samma person dominerar varje möte.

Detta är ett demokratiproblem. Man har samlats för att diskutera ärenden ur olika synvinklar men endast en uppfattning kommer då till tals. Den viktiga diskussionen förs i stället i andra rum. Det är dessutom ett ineffektivt sätt att använda tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar