09 april 2011

Slottet blir ett bra konstmuseum men mer yta önskas

Jag ser gärna ett större konstmuseum i Uppsala men slottet är perfekt som plats tycker jag.

Idag är det vernissage. Intressanta moderna sydkoreanska konstnärer visar videokonst, tavlor med partier som är utformade så att man ser helt olika saker beroende på var i rummet man står (mest påklädda eller avklädda människor), porträtt skapade av småbilder av någon annan kändis än den porträtterade (Mao skapas av småsmå bilder av Marilyn Monroe) och små nakna "vuxendockor" som är cirka 10 cm höga.

De små skulpturerna är otäckt uttrycksfulla och kombinerade med massor av små röda kuber som gav mig en riktigt obehaglig känsla av smärta och blod. Jag lämnade rummet men skall nog gå tillbaka en annan dag. Videokonstens två skärmar visar händelser som nästan inte är händelser. Ändå satt jag fast jättelänge.
Ett besök rekommenderas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar