26 april 2011

Kan en chiropraktor höja tillväxten?

Idag åt jag lunch hos svenskt näringsliv. Där fick jag höra att det fortfarande finns besvärliga knutar i den svenska politiken som försvårar tillväxt. Alliansen mål är att lösa dessa knutar, men det tar tid att få hela den byråkratiska apparaten att tänka om.

Varför inte ta in en chiropraktor, tänkte jag? Jag unnade mig nämligen en massage i helgen. Glatt berättade massören efter ett tag att han inte bara var massör utan även chiropraktor. Innan jag hann reagera lade han handen längs ryggraden, bankade till med andra handen så att massagebänken bångnade (tror jag) och konstaterade sedan att en "knut" var borta. Jösses så ont det gjorde, men nu några dagar senare är ryggen helt bra. Tänk om det fanns så enkla lösningar inom andra områden.

Problem med tillväxtknutar skall förstås tas på största allvar, vilket vi i Uppsala kommun gör. Under förra mandatperioden arbetade vi med genomförande av ett tjugopunktsprogram som vi tog fram tillsammans med näringslivet. Nu går vi vidare med en näringslivsgrupp bestående av företagare och politiker för att lösa uppkommande problem.

Politiker måste kunna sätta sig in i företagens situation säger man på Svensk näringsliv. Efter drygt 20 år som företagare kan jag det. Men det kan även mina icke-företagarkollegor. Självklart har vi respekt för näringslivets villkor och vi förstår att förseningar kostar pengar för företagen. Företagens ökade kostnader leder till höjda priser för konsumenterna. Vi kommer att bli ännu bättre på servicen till näringslivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar