22 februari 2010

Dubbfritt funkar utmärkt

Igår körde jag bil på en ö vid kusten. Ön är backig och vägarna var inte plogade efter det stora snöfallet i helgen. Skulle jag ta mig uppför backarna med mina dubbfria vinterdäck? Det gick absolut perfekt!

Efter att ha läst hur svårt människor tror att det blir om dubbar förbjuds undrar jag om de någonsin kört med dubbfria vinterdäck. Vi bytte från dubbat till dubbfritt för två år sedan och konstaterar att bilen har bättre väggrepp idag. Det har kanske varit två dagar då dubbar hade varit bättre att ha men inte ens då har våra däck känts instabila.

2 kommentarer:

  1. Carina Rehnberg8 mars 2010 kl. 09:39

    Efter att ha läst din kommentar ang. dubbfritt,
    så säger jag bara - lycka till!!!
    Själva har vi provat dubbfritt och trots anpassad hastighet åkt av vägen och voltat med bilen! Jag rekommenderar därefter ingen att köra dubbfritt.
    Kom ihåg mina ord den dag du själv ligger ute i skogen! Förr eller senare händer det.

    SvaraRadera
  2. Jag reagerade också när jag läste om dubbfritt! Vi bor på Linnégatan i centrala Uppsala och behöver åka via Kungsgatan för att ta oss hem. Eftersom vi värnar om miljön och vill följa de beslut som tas, så köpte vi nya dubbfria däck när det var dags att sätta på vinterdäck. Min man som kör bil till Stockholm har tvingats vända flera gånger för att det har varit för halt att köra. I måndags körde han i 70 km/h när bilen plötsligt kanade i sidled på motorvägen. I tisdags köpte vi nya dubbdäck! En dyr däckvinter för oss (också med tanke på att han inte kunnat ta sig till jobbet alla dagar!) Aldrig mera dubbfritt!

    SvaraRadera