08 mars 2009

Konsten att tala samma språk

Irriterande nog svänger temperaturen i kroppen både snabbt och mycket och har gjort så i flera dagar nu. Pga detta missade jag många evenemang igår (superlördagen). Det var isidrottsfest på stan och viktiga matcher i Gränby och på Studenternas. Båda lagen imponerade även om det siffermässigt gick bäst för Almtuna. Det är roligt att vara uppsalabo nu.

Mest ledsen är jag att jag missade Carin och Gustav Gröningsons vernissage "Konsten att tala samma språk" i Gottsundabiblioteket. Utställningen finns kvar till den 26/3 så jag hinner se den. Jag skall absolut vara med den 21 mars då det blir ett offentligt samtal om barn med autism. Bl a skall Kalles pappa Fredrik vara med. Jag har läst hans bok "Vad händer med Kalle?".

Gustav och Kalle är barn med autism. Jag har träffat dem och även andra familjer med autistiska barn. Jag förstår nästan inte hur familjerna orkar klara vardagen och egentligen är det nog så att de inte gör det, men de måste ändå. Syskon har förstås ett helt annat liv än kamraterna som inte har svår autism i familjen. Jag rekommenderar gärna en tur till Gottsundabiblioteket den 21 mars. Jag tror att det blir ett samtal om hur människor kan finna glädje och kärlek i en situation som för oss andra verkar helt hopplös. Jag får kanske svar på frågan hur eller var man hittar orken att gå vidare. Programmet finns på
http://www.uppsala.se/sv/Startsida/Kulturbibliotek/-/Bibliotek/Biblioteken/Gottsundabiblioteket/Hander-pa-Gottsundabiblioteket/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar